Vedholdenhed - 13-16 år
- At kunne organisere, planlægge og udarbejde en længere projektopgave
- At kunne fokusere på det væsentlige og se bort fra det uvæsentlige
- At kunne fastholde opmærksomheden ved problemløsning
- At kunne engagere sig i selvstændige, planlagte og formålsrettede aktiviteter
- At kunne fortsætte en aktivitet uden at være motiveret
Primært eksempler for forældre
- At fastholde et nej
- At tåle at ting kan være kedelige
- At lære at daglige gøremål er en del af hverdagen
- At det kræver øvelse at blive god til noget
- At øvelse kræver tid
- At fastholde barnet i fritidsaktiviteter og fritidsjob, også i de perioder hvor barnet ikke har lyst til det
- At stå fast på beslutninger truffet i hjemmet. Komme hjem til tiden etc.
- En vedholdenhed i forhold til vigtigheden af skolen. Det at kunne møde i skole hver dag, trods koncerter, frisørtider, dårligt knæ, køb af konfirmationskjole osv.
Primært eksempler for fagfolk
At holde fast på skolens regler. Mobiler skal afleveres inden timens start. Computere skal lukkes ned ved fælles gennemgang osv.
Afleveringsdatoer skal overholdes.
Teamregler er gældende – også selvom man ikke altid er enige i beslutningen.
Faglige udfordringer. Fx at kunne motivere dem til at kunne bruge læseprogrammer, så de kan holde fast ved en opgave og arbejde produktivt med opgaven.
Læringsmål – Vedholdenhed i fastholdelse af læringsmål.