Vedholdenhed - 10-12 år
- At kunne lytte til andre i længere tid
- At kunne lave en dansk stil
- At øve sig på tabellerne indtil man kan dem
- At kunne fortsætte en aktivitet uden at være motiveret
Primært eksempler for forældre
Inddrag barnet i selvstændige husopgaver og forlang at de bliver gjort færdige, inden der er nye aktiviteter. Fx støvsugning, oprydning af eget værelse, osv. Ikke som straf, men for at signalere, at man er fælles om opgaverne i hjemmet, og ikke alle aktiviteter kan være lystbetonede.
Bakke op om at hjemmearbejde fra skole laves, som aftalt med skolen. Så barnet får trænet de faglige ting, men også lærer at blive ved med en opgave inden for rimelighedens grænser. Hvis man er usikker på, om man presser sit barn urimeligt, bør man tage en snak med læreren.
Primært eksempler for fagfolk
- At kunne spille et spil til ende, også selvom man taber
- At man bruger gruppeaktiviteter, til at synliggøre nødvendigheden af at man gør sin del af en opgave færdig, da andre er afhængige af den
- At bruge træningsaspektet i f.eks. idræt og andre fag, til at lære børnene, at vedholdenhed giver resultater
- Arbejde med synlig dagsorden. Fx med tid og tydelig målsætning
- Bruge både anerkendelse og ros både i processen og resultatet
- At kunne lytte til andre i længere tid
- At kunne lave en dansk stil
- At øve sig på tabellerne indtil man kan dem
- At kunne fortsætte en aktivitet uden at være motiveret
- At have fokus på træning i fx idræt, hvor det giver mening at holde ved for at få resultater