Vedholdenhed - 0-2 år
At barnet spejles og opmuntres til igen og igen at afprøve nye færdigheder og udfordringer, som at slå til legetøj- samle det op- smide det nedputte i - eksperimentere med. Arbejde med kroppen- trille - krybe – kravle - gå.
Stimulere/motivere til at komme over forhindringer. Barnet skal aktiveres frem for at få løsninger serveret.
Primært eksempler for forældre
Det er vigtigt, at det skal være sjovt, selv om det er frustrerende.
Eksempler til forældre ved 0-1 år:
- Hjælpe barnet med at hold ud at øve maveleje, når det bliver frustreret/ ked af det. F.eks. fra 0-3 mdr. bruge ansigtet og stemme. Siden hen sætte spejl foran, legetøj m.m.
- I perioden 4-6- mdr.: Placere barnets legetøj i frustrationsafstand" fra barnet, så barnet bliver udfordret til at nå legetøjet og rulle/trille. På denne måde lærer barnet lige så stille at udholde den frustration, det er at lære noget nyt.
- Ved 8-10 mdr.: Øve sig i selv at tage sutten, selv putte mad i munden, drikke af kop m.v.
Eksempler til forældre ved 1-2 år:
- Fra 12-18 mdr.: Bygge med Diplo klodser. Forældre kan guide barnet igennem processen, når det er vanskeligt. Det er vigtigt at anerkende processen/at barnet øver sig i stedet for at fokusere på resultatet.
- Fra 18-24 mdr.: Øve med gåvogn, dukkevogn. Når barnet bliver frustreret over at gåvogn/dukkevogn ikke kan komme videre, så skal man guide barnet i, hvordan det kan komme videre i stedet for at gøre det for dem. Sæt ord på frustrationen f.eks "det er også svært". På den måde lærer barnet, at frustration kan ende i succes.
Husk øvelse gør mester.
Eksempel:
Forældre og barn sidder sammen og leger. Barnet fordyber sig i legen og forældrene forlader ubevidst legen til fordel for et praktisk gøremål med tanken om at "barnet leger jo godt nu".
Ubevidst viser man nu barnet at det er ok at stoppe legen og vedholdenheden er brudt.
Lad børnene hjælpe med en lille del af tilberedning af maden, evt. skrælle gulerødder. Benævne handlinger så børnene får fornemmelse af hvor langt vi er i opgaven
Primært eksempler for fagfolk
Ved toiletbesøg: Opmuntre barnet til at sidde på potte/toilettet lidt længere evt ved hjælp af at synge og læse.
Vaske hænder sammen med barnet og vise og deltage i sæbe på, gnubbe/skrubbe, skylle og tørre, evt. understøtte med "vaskehænder-sangen".
Ved spisning: Vente på at fad/skåle kommer rundt på bordet. Opmuntre til at smage på nye ting, tage to stk. frugt ad gangen, lave mange gentagelser, benævne alle handlinger så barnet fornemmer hvor langt vi er i processen.