Selvregulering/selvdisciplin - 6-9 år
- At kunne lade være med at afbryde når andre taler
- At kunne håndtere et nej fx at stoppe med at løbe på gangene i skolen
- At kunne tænke før det handler fx ved at lade være med at slå
- At kunne sidde stille og holde fokus i et givet tidsrum
- At komme ind i klassen når klokken ringer
Primært eksempler for forældre
- Øve sit barn i regler for samspil med andre mennesker. Fx at vente på tur ved rutsjebanen
- At barnet oplever, at der er tydelige og kærlige rammer omkring det, og at det gradvist får mere plads til at udfolde sig indenfor disse rammer
- Øve at barnet ikke kun bliver, styret men også gradvist lærer at styre sig selv i visse sammenhænge
- Møde barnet med positive forventninger til at det kan
- Give mulighed for at lege med andre børn i trygge, kendte og mindre enheder
- Øve barnet i at være sammen med andre voksne, som barnet føler sig tryg hos
- Lade barnet opleve, at dets oplevelser og følelser bliver hørt, og at de voksne omkring støtter barnet i, hvordan det kan komme videre
Primært eksempler for fagfolk
Træne I at kunne lade være med at afbryde, når andre taler ved at arbejde med:
Klassemøder med taletid, talebold/-stok. Lege “skibet er ladet med..” og lign. hvor man har ordet én af gangen.
Italesæt/tydeliggør betydningen af at vente via små rollespil/cases. Anerkende den ønskede adfærd.
Være en konsekvent voksen:
- “Nej” i øjenhøjde/anerkendende nej. Fælles front/loyal omkring fælles beslutninger (de voksne). At kunne tænke før det handler fx ved at lade være med at slå: Lave et “Pytometer”/sige “pyt”
- Billedserie/visualisere problem (Trin for trin/Marys mobbekuffert). Tegne problemet og efterbearbejde det med AKT/voksen
- Se film f.eks. “Storm”, høre musik og bearbejde det på klassen. Giv alternative handlingsmuligheder
- At kunne sidde stille og holde fokus i et givet tidsrum: Visualisere tiden til opgaver f.eks. med ur på iPad. Lege stopdans, Simon siger, byen sover m.m. Belønning/straf (“Når/hvis I arb. godt i ....min., så må I ….”). Mindfullnes/massage