Selvregulering/selvdisciplin - 3-5 år
- At kunne tåle krav uden at bryde sammen
- At kunne sidde og spise med de andre i børnehaven og i familien
- At kunne vente til det bliver ens tur
- At tåle et nej
- At kunne klare at dele med andre uden at bryde sammen
- At kunne falde i søvn selv om aftenen
- At kunne sætte madkassen tilbage i køleskabet
Primært eksempler for forældre
- At øve sit barn i regler for samspil med andre mennesker. Fx at vente på tur ved rutsjebanen.
- At barnet oplever, at der er tydelige og kærlige rammer omkring det, og at det gradvist får mere plads til at udfolde sig indenfor disse rammer
- At barnet ikke kun bliver styret, men også gradvist lærer at styre sig selv i visse sammenhænge
- At barnet bliver mødt med positive forventninger til at det kan
- At barnet har mulighed for at lege med andre børn i trygge, kendte og mindre enheder
- At være en del af familien og det fælles måltid
- At barnet oplever at være en del af et familiefællesskab, hvor alle deltager
- At øve barnet i at være sammen med andre voksne, som barnet føler sig tryg hos
- At lade barnet opleve, at dets oplevelser og følelser bliver hørt, og at de voksne omkring støtter barnet i, hvordan det kan komme videre
Primært eksempler for fagfolk
Spisning:
Tydelige genkendelige rammer, så barnet kender forventningerne øger muligheden for at styrke selvdisciplinen.
Faste spisepladser, bruge visuelle medier til tidtagning af hvor længe vi sidder ved bordet giver barnet overblik over hvor lang tid det skal holde normerne ved bordet - opøver evnen til at holde bordskik, og vente på at vennerne også bliver færdige.
De langsomme spisere får overblik over hvor meget de skal justere deres spisehastighed for at nå at blive færdige.
Toiletbesøg:
Når bleen skal væk: Vi bruger tid på at barnet kan øve sig i at gå uden ble, komme på toilettet, opmuntre så barnet ikke giver op selv om der skal øves mange gange.
Håndvask kobles sammen med at man har været på toilettet, den voksne guider barnet så der kommer sæbe på, gnubbes/skrubbes og skylles og tørres.
Lege/samling:
Der er faste pladser, der er faste rutiner, der giver barnet overblik over hvad der forventes og hvor langt vi er i programmet.
Der gives kollektive beskeder, hvor barnet skal øve sig i at kunne vente med at udføre beskeden til der siges Værsgo'.