Selvregulering/selvdisciplin - 13-16 år
- At udøve social kontrol fx ved at kunne håndtere at samarbejde med forskellige klassekammerater uafhængigt af egne præferencer
- At kunne regulere sig i forhold til forskellige arenaer
- At kunne arbejdet med noget uden at være motiveret
Primært eksempler for forældre
- Sørg for klare rammer og konsekvenser. Fx Pas din skole, lav lektier. Ellers så må friheden begrænses. Eksempelvis gennem inddragelse af telefon, computer, lommepenge m.m.
- Forhold dit barn til at træffe et valg, for derigennem at få barnet til at til at føle ansvar for sin beslutning. Accepter ikke et svar som: ”Det er jeg ligeglad med” eller ”Det ved jeg ikke”
- Husk at du selv er rollemodel
Primært eksempler for fagfolk
Arbejde med at udøve social kontrol fx ved at kunne håndtere at samarbejde med forskellige klassekammerater uafhængig af egne præferencer. Dette kan øves i skolen ved at:
- Lave faste makkerskaber i nogle definerede perioder, for at træne det at arbejde sammen med alle uanset niveau og indsats.
- Eleverne oplever at arbejde i mange forskellige grupper som både er valgt af de voksne, men som også er tilfældigt valgte og med forskellig størrelse.
- Fokus på alle elevers kvaliteter, så eleverne får øjnene op for hinandens kompetencer.
- Det er vigtigt at eleverne får redskaber til at håndtere evt. konflikter. Ved konflikter skal der mægles.
- Arbejde med at kunne regulere sig i forhold til forskellige arenaer. Dette øves i skolen ved at:
- Lave fælles klasseregler.
- Få gennemgået regelsæt for opførsel i fx fysik.
- Ved at vise cases der tydeliggør hvordan man opfører sig på forskellige arenaer fx ud af huset/kirken/biblioteket og diskutere dem med eleverne.
- Få besøg af folk udefra der kan fortælle om deres arbejde/oplevelser og hvordan de skal gebærde sig.