Selvregulering/selvdisciplin - 10-12 år
- At komme ind når klokken ringer
- At kunne overholde skolens regler – eksempelvis omgangen med mobiltelefoner
- At kunne arbejde videre selvom man synes, det er kedeligt
- At kunne lytte til hvad andre siger og forholde sig til det uden blot at fortsætte i eget spor
Primært eksempler for forældre
- Sørg for klare rammer og konsekvenser. Fx Pas din skole, lav lektier. Ellers så må friheden begrænses. Eksempelvis gennem inddragelse af telefon, computer, lommepenge m.m.
- Forhold dit barn til at træffe et valg, for derigennem at få barnet til at til at føle ansvar for sin beslutning. Accepter ikke et svar som: ”Det er jeg ligeglad med” eller ”Det ved jeg ikke”
- Husk at du selv er rollemodel
Primært eksempler for fagfolk
Arbejde med:
- At komme ind når klokken ringer
- At kunne overholde skolens regler - eksempelvis omgangen med mobiltelefoner
- At kunne arbejde videre selvom man synes, det er kedeligt
- At kunne lytte til hvad andre siger og forholder sig til det uden at fortsætte i spor
- At vi som lærere selv er rollemodeller
- At forklare eleverne reglerne for vores område