Nysgerrighed - 6-9 år
- Viden om basale ting og familiekonstellationer er på plads
- Have basalt kendskab til tal og bogstaver
- Være nysgerrig på hvordan jeg indgår i fællesskabet
- Give udtryk for egne behov og samtidig lytte til andres behov
Nysgerrigheden er særligt rettet mod sociale relationer mere end det er indholdet i en leg. Konflikthåndtering vil ofte være et dagligt punkt i løbet af skoledagen.
Primært eksempler for forældre
- Turde lade barnet kede sig
- Vise åbenhed i forhold til alle typer spørgsmål
- Præsentere barnet for mangfoldigheder
- Præsentere barnet for forskellige rammer: Natur/kultur
- Skabe rum for barnets spørgsmål/samtale
- Hjælpe barnet med at finde svar/søge informationer og blive klogere sammen med barnet
- Opfordre barnet til deltagelse i fritidsaktiviteter
- Lade barnet møde forskellige typer af mennesker
Primært eksempler for fagfolk
- Have ting i skolerummet, der indbyder til at eksperimentere.
- Forundringsskab – med skiftende ting
- Skabe forundringsgrupper, der får mulighed for at fordybe sig i et selvvalgt emne.
- Skabe mulighed for at eksperimentere
- Gøre noget ved læringsmiljøet (Følekasser, hinkeruder, hoppe tal og bogstaver) Evt. perioder m. ansvar på de enkelte årgange
- Åben legeplads (store og små elever sammen)
- Timen-er-min/ vise-en-ting. Eleverne fremlægger og bestemmer
- Visualisering af emne før start. Et billede hænges op i klassen om det vi skal arbejde med