Nysgerrighed - 0-2 år
Ørene lytter, øjnene studerer og søger kontakt og samspil. Hænder og munden undersøger og danner indtryk.
Det sunde naturlige barn vil undersøge alt hvad det møder og skal vedvarende stimuleres inden for nærmeste udviklingszone. f.eks. via kontakt, dialog, rim, remser, sang, studere små bøger, naturen m.v.
Primært eksempler for forældre
0-1½ år
Følg barnets blik og se hvad det er opmærksom på og interesseret i - vis fælles opmærksomhed og fortæl barnet om hvad "genstanden" hedder. Lad barnet se, røre, lugte, undersøge og evt. lege med genstanden f.eks. hårbørste, vaskeklud, blade, skoen eller forskelligt legetøj.
Når I er ude at gå tur, så er det også vigtigt at være nærværende til stede, Snak om vinden, som blæser og bilerne som kører, duft til blomster.
Vigtigt at undersøge/bruge de ting, der er i naturen og tæt på hjemmet.
Tag barnet med i daglige gøremål og lade dem deltage, når de er nysgerrige.
Lade børnene deltage i dagligdagsgøremål og have tålmodighed/accept og tid til dette.
Være opmærksom på barnets egen interesse for nye ting.
Når barnet viser interesse for et emne, er det vigtigt at sætte sig ned og lytte og spørge mere ind til interessen. For eksempel hvis der bages boller i køkkenet er det alle sanser der skal i spil, når barnet viser interesse. Forklare hvad gæren gør, lade barnet røre ved dejen, smage på den osv.
Hvis der bliver slået græs, så lade barnet gå med rundt, snakke om hvorfor græsset er blevet langt, hvor tingene kommer fra og lade snakken udvikle sig efter hvor barnet ønsker, at den bevæger sig hen. Hvis de finder nogle sten på vejen, så sætte sig ned og snakke om formen, farven osv.
Nysgerrighed for søskendeforhold. Den lille søger gennem sin nysgerrighed at finde ud af hvor grænserne går hos sine større søskende. Hvis jeg gør sådan og sådan, hvordan reagerer den store så. Nysgerrighed på de sociale relationer, hvor det er vigtigt som forældre, at gå og støtte og udvide disse kompetencer hos sit barn. Forklare den yngste hvorfor den store reagerer, som han/hun gør, når den yngste gør sådan og sådan. Og være med til at udvikle forholdene.
Primært eksempler for fagfolk
Vi har fundet en regnorm under en stamme ved insekthotellet.
Jeg tager den i hånden og viser den til Valdemar (18 mdr.)
Han er nysgerrig, og siger ”Erg”. Han kigger skiftevis på mig og på ormen. Han prikker forsigtigt på ormen og trækker hurtigt hånden til sig igen. Han siger sin lyd og prikker igen. Jeg kan se Valdemar er nysgerrig, og jeg spørger om han vil holde ormen. Jeg forsøger at lægge den i hans hånd. Den bliver der i kort tid, men så trækker han hånden til sig. Jeg tager ormen i hånden og den ormer sig rundt.
Valdemar er meget optaget af dette og til sidst rækker han ud efter ormen. Han får den og holder den mellem fingrene. Han siger igen og igen lyden ”Erg”. Han nulrer ormen mellem fingrene og pludselig bliver den til to stykker. Det ene stykke har han i hånden og det andet falder ned på Valdemars ben.
Det stykke i hånden bevæger sig, det andet ligger helt stille. Jeg siger til Valdemar ”hovnugikormen i stykker.” Han er helt fordybet i at kigge på de to stykker og beholder længe det ene stykke i hånden.