Nysgerrighed - 3-5 år
- At understøtte barnet i at gå på opdagelse i verden og udtrykke sin nysgerrighed gennem sine sanser og krop f.eks. gennem oplevelser i naturen, f.eks. hvor hurtigt kan jeg køre på mooncar m.m.
- At understøtte og stimulere spørgelysten og videbegæret
Primært eksempler for forældre
Når barnet viser interesse for et emne, er det vigtigt at sætte sig ned og lytte og spørge mere ind til interessen. For eksempel hvis der bages boller i køkkenet er det alle sanser der skal i spil, når barnet viser interesse. Forklare hvad gæren gør, lade barnet røre ved dejen, smage på den, og så videre. Hvis der bliver slået græs, så lade barnet gå med rundt, snakke om hvorfor græsset er blevet langt, hvor tingene kommer fra og lade snakken udvikle sig efter hvor barnet ønsker, at den bevæger sig hen. Hvis de finder nogle sten på vejen, så sætte sig ned og snakke om formen, farven osv.
- Tal - hoppe på et ben - hvor mange gange?
- Leg med sprog - lave røverhistorier
- Lave føle leg
- Læse for barnet og lave sjove rim og remser
Nysgerrighed for søskendeforhold. Barnet søger gennem sin nysgerrighed at finde ud af hvor grænserne går hos sine større søskende. Hvis jeg gør sådan og sådan, hvordan reagerer den store så.
Nysgerrighed på de sociale relationer, hvor det er vigtigt som forældre, at gå og støtte og udvide disse kompetencer hos sit barn. Forklare den yngste hvorfor den store reagerer, som han/hun gør, når den yngste gør sådan og sådan. Og være med til at udvikle forholdene.
Primært eksempler for fagfolk
En morgen da barnet kommer hen i børnehaven vil han gerne ud og lege.
Han er ikke mere end lige kommet udenfor før han ser en stor bille kravle om bag en sten og gemme sig.
Drengen undrer sig over hvor billen blev af og vælger derfor at flytte stenen for at lede efter den. Bag stenen finder han billen sammen med andre former for ”små kravl” og han, pædagogen og de andre børn der er kommet til, får sig nu en god snak om hvilke andre slags dyr/kryb/kravl, der lever i skovbunden bag/under stenene.
Ved aftensmaden fortæller barnet ivrigt om disse kryb/kravl og efter maden viser barnet glad og stolt sine forældre hvilke dyr det var, i en bog barnet selv fandt frem.