Nysgerrighed - 10-12 år
- At bruge nysgerrigheden i en større fordybelse
- At kunne udfolde sig, hvor man eksperimenterer mere med forskellige materialer i skolefagene
- At have fokus og nysgerrighed i forhold til mestring af egne færdighede f.eks. ift. forskellige fag og fritidsaktiviteter
Primært eksempler for forældre
- Turde lade barnet kede sig
- Vise åbenhed i forhold til alle typer spørgsmål
- Præsentere barnet for mangfoldigheder
- Præsentere barnet for forskellige rammer: Natur/kultur
- Skabe rum for barnets spørgsmål/samtale
- Hjælpe barnet med at finde svar/søge informationer og blive klogere sammen med barnet
- Opfordre barnet til deltagelse i fritidsaktiviteter
- Lade barnet møde forskellige typer af mennesker
Primært eksempler for fagfolk
Elevfremlæggelser – både med selvvalgte og bundne emner.
At stille åbne opgaver/spørgsmål: ”Hvad nu hvis…” Varierede opgaver med grad af medbestemmelse. Elevproducerede opgaver, som eleverne laver til hinanden. Opgaverne stilles således, at alle eleverne oplever, at de lykkes og mestrer opgaverne. Stille opgaver, hvor flere forskellige materialer og arbejdsformer inddrages. Opstille synlige læringsmål med opnåelige, konkrete succeskriterier (nysgerrig på egen læring).
Tænke i inspirerende læringsmiljøer. Skift aktivitet i undervisningen for at fastholde elevernes interesse.