Nysgerrighed - 13-16 år
- At rette nysgerrigheden mod de sociale relationer og tilhørsforholdet til den gruppe som man spejler sig i (identitet)
- At rette nysgerrigheden mod faglige emner og fordybe sig i længere tid
- At være nysgerrig på andres holdninger og valg
Primært eksempler for forældre
Tage barnet med på ture væk fra hjemmet. Se dokumentarfilm eller lign. sammen med barnet. Tale om diverse emner over morgen- og aftensmaden. Skær måske ned på mængden af Facebook, sms, spil mv. og dyrk i stedet det at undersøge noget.
Lad barnet vælge selv, mellem et par muligheder opstillet af forældre, det giver ejerskab og motivation hos barnet.
Tage barnet ud af de vante rammer.
Primært eksempler for fagfolk
Tænke alternative materialer og alternative læringsmåder.
Prøv eksempelvis at tage udgangspunkt i barnets interesser, frem for det fagfaglige, der er planlagt. Brug af digitale hjælpemidler kan være med til at gøre emner mere spændende.
Variation og praksiseksempler i undervisningen, relatere til nyheder på TV eller fra hverdagen som udgangsvinkel. Bringe ekspertise ind i skolen udefra, f.eks. judo, parkour, dans i idræt for at skærpe nysgerrigheden. Ved litteraturarbejde at sætte en elev i "den varme stol" og lade vedkommende forsvare hovedpersonens valg og holdninger - kan give bedre forståelse.
Sætte billeder op, lægge bøger frem, finde netadresser til et kommende emne for at skabe forståelse og nysgerrighed. Sætte elever i lærerbestemte grupper, så de opdager hinandens muligheder og kompetencer og derigennem skaber nye relationer.
Valgfrihed indenfor emne- og projektarbejde indenfor en given ramme.