Gode omgangsformer - 6-9 år
- Hjælpe barnet til en forståelse af at der skal være plads til at alle kan være med fx række hånden op, vente på tur, stå i kø, mv.
- Deltage aktivt og selvstændigt i fællesskabet fx være duks, have ansvarsområder.
- Lære barnet at kunne samarbejde selvstændigt fx i gruppearbejde
- Lære barnet at få en forståelse for, samt en accept af forskellighed, forskellige behov fx forståelse for, at andre børn har brug for at lære på en anden måde end en selv. En forståelse for, at ved at behandle alle forskelligt, så bliver de behandlet lige
- Hjælpe barnet i at have øje på både sig selv og andre i fællesskabet fx du har brug for det, og de andre har brug for det sådan – hvad gør vi
Primært eksempler for forældre
- Snak ikke om andre børn, forældre, personale foran dit barn
- Opfordrer dit barn til at lege/være sammen med flere forskellige
- Ved børnefødselsdage – inviter forældre til kaffe den sidste halve time
- Forældregruppen lave noget socialt uden børn, f.eks. mødretapas, fædrefodbold, forældrefest
- Forældre forventningsafklaring
- Tale pænt til og om hinanden – god omgangstone
- Sige ”HEJ” og smile til alle(ikke kun kammeraterne)
- Acceptere hinandens forskelligheder – gruppefølelse
- Lære at der er plads til alle
- Lære at undskylde
- Forældre skal være gode til at hjælpe børnene med at skabe nye legerelationer
- Spørg ind til hvordan skoledagen er gået
Primært eksempler for fagfolk
- Hilser pænt på hinanden - når vi mødes om morgenen og når vi siger farvel
- Trivselmakker i klassen (modtager beskederpapir m.m. ved fx sygdom eller andet fravær)
- Forløb i undervisningen omkring chat (omgangsformer i sociale forum)
- Inddragelse af "gode omgangsformer" også i eksempler i undervisningen via tekster i danskundervisningen, YouTube videoer i USU osv.
- Klasseregler med henblik på at skabe ro (kunne vente på tur) og italesætte en fællesskabsforståelse
- Brug af materialet ”Fri for mobberi”
- Lade eleverne give hinanden massage med henblik på at eleverne lærer at give, modtage og respektere hinanden samt udvikler empati
- Et fysisk ”VEN-SKAB” (= et lille skab, som indeholder: tude-kiks, trøste-bamse og plaster). Her kan klassekammerater hente ”trøst” til én, der fx er faldet på legepladsen. Børnene lærer at drage omsorg for hinanden
- Fællessamling for hele indskolingen, så børnene vænnes til at indgå i større fællesskaber, hvor der ikke er fokus på det enkelte barn
- Ved gruppearbejder sørger underviseren for at gøre opgaven meget tydelig og konkret, så alle elever ved, hvad de skal gøre, og hvordan de skal gøre det