Gode omgangsformer - 10-12 år
Selvstændig og fleksibel brug
Nu bruges de gode omgangsformer og omgangstone selvstændigt, og fleksibelt, og kan bringes i spil i forskellige kontekster fx i fodboldklubben, klassefesten mv.
Primært eksempler for forældre
- Der skal svares på spørgsmål, i en god tone, både hos børn og voksne
- Åbenhed – skal turde sige hvis man har noget på hjertet
- Slå ned på ”grimme ”ord
- Ikke at bagtale andre
- At lære at sige ”pyt” og ikke reagere på alting
- At man som forældre opfordrer børnene til at behandle andre, som man selv vil behandles
- At vi forholder os objektivt til konflikter, to sider af en sag
- Samme regler i hjemmet som i skolen ift. omgangstonen
- Vær åben overfor andre personer i klassen fx vikar og andre fra skolen
Primært eksempler for fagfolk
- Sociale medier – hvordan bruges de, hvordan kommunikerer vi med hinanden, hvad er et ordentligt sprog
- Respekt for de voksnes arbejde – fx elev smider affald på gulvet og vil ikke samle det op – det er rengøringskonens job
- Bringe konflikter op i klassen – uden at sætte navne på. Lade eleverne komme med løsningsforslag og alternativer – hvad kan vi gøre anderledes en anden gang – evt. via små rollespil
- ”Uddanne” legepatruljen i konfliktløsning
- Respekt for hinanden på tværs af årgange – lave flere aktiviteter på tværs