Gode omgangsformer - 13-16 år
Udfordre, redefinering og specialisering
Her udfordres, redefineres og specialiseres de tillærte gode omgangsformer og omgangstone, hvilket fører til at de unge får ejerskab.
Primært eksempler for forældre
- Tal ordentligt selvo m lærere, skolen, andre
- Vær kritisk over for hvad dit barn fortæller - stil spørgsmålstegn?
- Påtal at dit barn benytter et grimt sprog
- Respekt for hinanden og hinandens forskellighed – vis hensyn
- Formulere sig med omhu, da ting hurtigt bliver store i deres hoveder
- Mod til at sige til og fra
- Ved brug af sms og de sociale medier være bevist om hvordan budskabet modtages
- Lytte og give plads til andre
- Tolerance overfor forskelligheder
- Spørg ind til hverdagen i skolen – de andre elever
- Sociale medier – skriv kun det du også vil sige
- Hjælp til konfliktløsning
Primært eksempler for fagfolk
- Visualisér omgangstonen for børnene – slogan
- Den gode læringsmakker - regler i samarbejde med eleverne
- Giv eleverne ejerskab over de ”regler”/omgangsformer, der sættes op
- Få en relation til eleverne og hav respekt for alle eleverne
- Sørg for at eleverne føler sig set og hørt - også uden for timen
- Bed eleverne om at forholde sig til, hvordan de selv omgås hinanden - læg op til debat
- Fremhæv gerne nogle elever som gode eksempler: "Hey, gider du ikke lige lade være med at kalde ham for en bøsserøv, fordi jeg synes faktisk, det er irriterende at høre på". Dette er samtidig eksempel på at det er vigtigt at turde interferere.
- Som lærere gå foran som gode eksempler - også i forhold til elever, som ikke er vores egne. Vær synlig og autentisk som lærer
- Som samlet lærerteam kan vi beslutte at tage kampen hver gang. Det beslutter vi at have fokus på frem til efterårsferien. Dvs. at vi som lærere ikke lader et "grimt ord" gå ubemærket hen, men at vi påtaler det
- Holde en god tone i debatter i fx samfundsfag
- Tale med eleverne om specifikke ord som "sæk", "fucking", "bøsse" og at ordene opfattes forskelligt i forskellige forhold (elev/elev, elev/lærer)
- Gør opmærksom på hvordan ordene påvirker modtageren - og de øvrige, der hører ordene
- Evt. give besked til hjemmet, når særlige ord er benyttet