Behovsudsættelse - 6-9 år
- At kunne følge en besked el. anvisning fra en voksen i en læringskontekst f.eks. påbegynde en opgave, når barnet umiddelbart er rettet mod leg
- At sige tak for gaven, inden den pakkes op
- At vente med at spise fredagsslik, til det bliver fredag aften
Primært eksempler for forældre
- Brætspil - behovsudsættelse når man venter på tur
- Tale med sine børn om, at der kan være forskellige behov i en søskendeflok
- Tale med sine børn om, at der kan være ventetid, men at barnet ikke er glemt
- Være til stede i samtalen med sine børn - være til stede i nuet og lære sine børn behovsudsættelse gennem samtale
- Vente på tur i en søskendeflok
- Tale efter tur ved måltider
- Lære at et nej er et NEJ
- Der er skal-opgaver, må-opgaver og kan-opgaver.
- Bordskik – fx udsætte toiletbesøg under måltid og ikke tage telefon
Primært eksempler for fagfolk
- Bruge timetimer – så udløser det en pause/aktivitet. En tydelig indikator for at der skal ske noget andet
- Benytte toiletkort – så barnet lærer at vente og kan signalere, at det er tid til at gå på toilettet
- Arbejde med behovsudsættelse i idrætslege/motion og bevægelse
- I undervisningssituationer, at vente med at tale til eleven har hånden oppe og bliver spurgt af en lærer. Det vil sige, at lære at følge talerækken
- Taleliste
- Forudsigelighed og synlighed ved brug af for eksempel piktogrammer er medhjælpende til, at eleverne går til det, de får besked på
- Eleverne advares tidmæssigt, så de er opmærksomme på, at der snart er en ny opgave, som eleven skal i gang med. Eleven bliver indstillet på næste opgave
- I forlængelse af ros og anerkendelse kan der gives en belønning for behovsudsættelse fx en leg
- Man tager som lærer en ordstyrerrolle, så eleverne bliver opmærksomme på, at man først taler, når man har ordet
- At man som skole tager kollektive beslutninger om fokusområder inden for almindelig pli. For eksempel ikke tale i munden på hinanden