Behovsudsættelse - 13-16 år
- At kunne planlægge sine handlinger uafhængigt af følelsesmæssige og fysiske behov f.eks. planlægge og organisere sit skolearbejde
- At kunne styre selv at stå op om morgenen, selvom at man har lyst til at sove længere
Primært eksempler for forældre
- Giv barnet ansvar og opgaver i hjemmet, hold fast i ansvaret
- Hold fast i, at noget er vigtigere end noget andet, fortæl hvorfor, så barnet erkender den større sammenhæng, det indgår i
- Hold fast i, at nogle gange skal pligter gøres før ”det sjove”. Se og anerkend, når der leves op til/er forsøg på at leve op til ansvaret
- Lær fx barnet at vente med at spise, til det er ”spisetid”
- Træn med barnet at andre kan være i centrum, at det kan lytte engageret i en samtale og stille gode spørgsmål
- Bordskik – fx ikke tage telefon
- Lær barnet ikke at sove sammen med telefonen
Primært eksempler for fagfolk
- Tage initiativer, som gavner fællesskabet, hjælpe med fx mad, rekvisitter, materialer
- Vente med mad og drikke, vente på tur
- Stoppe samtaler
- Overholde aftaler om fx tidspunkter
- At eleven laver ugeplan
- At spørge eleverne ved forstyrrende småsnak i klassen om det vigtig/relevant, eller det kan udskydes - bed evt. eleverne om at skrive det ned, når det popper op i hovedet
- At undervise i kompetencen behovsudsættelse
- At undervise i styrker, så som: beskedenhed, dømmekraft, kritisk tænkning, kreativitet og opfindsomhed, nærvær, lederevne, social intelligens, energi og gejst, formål og mening, fornuftig og velovervejet, læring og udvikling, selvkontrol, taknemmelighed, teamwork, tilgivelse, troværdig, venlighed og holde ved
- At række hånden op før man siger noget