Behovsudsættelse - 10-12 år
- At planlægge sine handlinger og udøve social selvkontrol, altså at kunne udsætte behov f.eks. lave sine lektier før man går i gang med at spille computer, se fjersyn etc.
- At kunne lade andres ideer være gældende til fordel for egne ideer
Primært eksempler for forældre
- Brætspil - behovsudsættelse når man venter på tur
- Tale med sine børn om, at der kan være forskellige behov i en søskendeflok
- Tale med sine børn om, at der kan være ventetid, men at barnet ikke er glemt
- Være til stede i samtalen med sine børn - være til stede i nuet og lære sine børn behovsudsættelse gennem samtale
- Tale efter tur ved måltider
- Vent når andre taler (i telefon) – angiv evt. tidsrum. Jeg har hørt at du vil sige noget – om lidt er jeg klar
- Lave aftaler med barnet om at ”når du har gjort et eller andet, så får du lov til..”
- Bordskik – fx udsætte toiletbesøg under måltid, ikke tage telefon, etc.
- Sæt grænser for hvor meget der spilles på eksempelvis iPad, playstation, etc.
- Når den voksne henstiller til en bestemt adfærd stiller man ikke spørgsmål hertil
Primært eksempler for fagfolk
- Arbejde med behovsudsættelse i idrætslege/motion og bevægelse.
- I undervisningssituationer, at vente med at tale til eleven har hånden oppe og bliver spurgt af en lærer. Det vil sige, at lære at følge talerækken
- Vente med at spise til pausen
- Vente med at drikke og hente vand
- Vente på det bliver ens tur til at få hjælp af læreren
- Vente med at sige noget indtil læreren tager en
- Give plads til andres fortællinger - social-selvkontrol, ved at kunne stoppe sin egen fortælling i tide
- Vurdere at konflikten ikke er i centrum – situationsfornemmelse
- Tillid til at læreren gerne vil lytte til eleven, men at det ikke nødvendigvis er det første på dagsordenen. Acceptere, når læreren siger “om syv minutter” og forstå, at barnets ønske er opfyldt, selv om det ikke ændrer dagsordenen
- Fordi en anden skal noget/får lov til noget, betyder det ikke nødvendigvis, at jeg også må eller har behov for det
- Pakke sammen som en afslutning på timen, så der er klar til næste undervisningsfag
- Tåle en frustration/modgang
- Tiltag der understøtter at barnet kan udføre de ønskede handlinger: Tydelighed, vedholdenhed og fast struktur
- Gennemsigtighed af regler
- Et ur så eleverne kan forholde sig til tiden, ved hvad de skal, og ved hvornår de har pause