Robusthed - 6-9 år
- At man ikke er førstevalg i legen
- At tage ansvar for opgaver i familien f.eks. tømme opvaskemaskine, rydde op på værelset
- At kunne se egne styrker og at tåle, at andre er hurtigere til at lære at læse, spille fodbold, cykle på tohjulet cykel
- At være selvhjulpen f.eks. at holde styr på madpakke, gymnastiktøj og skoletasken
- At kunne puste luftmadrassen op selv, når man er på telttur med familien
Primært eksempler for forældre
- Lad dit barn cykle i skole
- Barnet skal selv bære sin skoletaske, samt sætte madkassen i køleskabet
- Lær dit barn at tage ansvar for små hjælpe-opgaver fx tømme opvaskemaskinen
- Spil spil sammen med sit barn, så barnet lærer at være en god taber og en god vinder
- Ros dit barn for at øve sig på det, som er svært. Fx når dit barn skal øve sig i at skrive bogstaver og det kaster blyanten fra sig i frustration og siger:
”Det kan jeg ikke finde ud af”.
Her skal du tage dit barn alvorligt. Fortæl dit barn, at det er træls ikke at være god til det og forklare at nogle gange er der ting der ikke lykkes.
Primært eksempler for fagfolk
- Lave situationer med vindere og tabere, spil og lege
- Tilrettelægge undervisning og ture med passende udfordringer
- Lade børnene lave drama i forhold til følelser
- Lad børnene gøre alt det de kan selv! Vi løfter ikke nogen op, barnet bærer selv sin taske, har styr på madpakken osv. Selvhjulpenhed øger robustheden!
- Den frie leg er vigtig i forhold til robusthed – det er her, barnet lærer de sociale spilleregler, det har brug for resten af livet
- Støtte børnene i deres til – og fravalg
- Skabe situationer, hvor dialog er omdrejningspunkt.