Robusthed - 0-2 år
Robusthed hos det spæde og lille barn opstår, når det bliver mødt af rolige robuste voksne, som kan håndtere barnets følelser, trøste og guide så barnet lærer at verden er et trygt sted, og at der er hjælpr at hente, når noget er svært.
Primært eksempler for forældre
Hvordan kommer det til udtryk i 0-1½ års alderen
0-6 mdr.
Det spæde og lille barn virker tryg og kan trøstes af få kendte voksne.
Det lille barn kan ligge på maven, når det er vågent. Vigtigt, forældre opmuntrer barnet til udholdenhed, ved at motivere barnet til at fortsætte legen. Det kan gøres ved at I selv ligger nede på gulvet og er som et spejl for barnet. Brug allerede nu sproget til at anerkende og motivere.
Som forældre er det vigtigt allerede fra barnet er spædt, at fortælle barnet, hvad du gør, f.eks. skifte barnet, putte barnet i tøjet, lægge det på legetæppet. Brug sproget også fordi barnet gennem sproget kan høre at mor og far er trygge i situationen.
0-18 mdr.
Tåler og trives i fremmede omgivelser, når der er kendte voksne til stede.
Kan klare små og passende ændringer og udfordringer i hverdagen, f.eks. ny kost, at skulle have børstet tænder, at tåle et nej, gøre små ting selv, vente lidt, nye mennesker i omgivelserne osv.
Lad være med at gøre tingene for barnet, men sammen med barnet, så barnet tåler frustrationen, sammen med at mor eller far opmuntrer undervejs.
Giv barnet lov til at fordybe sig i legen uden at afbryde.
- Vænne barnet til forskellige voksne
- Accept af forskellighed – møde forskellige mennesker
- Acceptere forskellige regler/voksne/adfærdsformer osv.
- Minimere særregler – lære sit barn, at reglerne også gælder dem
- Stille krav i forhold til barnets alder og udvikling
- Forældrerobusthed – forældrene skal kunne finde tryghed i og tillid til de voksne, deres børn omgiver sig med.
Primært eksempler for fagfolk
- Skabe udfordrende legemiljø og motiverer barnet til at mestre nye ting
- Arbejde med sociale spilleregler, vente på tur osv.
- Hjælper barnet med at rumme, når noget ikke bliver som barnet ønsker det – fx ”Jeg kan godt se du bliver ked af at du ikke må tage bilen; du må låne den bagefter.”
- Hjælpe og vejlede, så børnene får muligheden for at prøve selv – opfordrer til fx selv at kunne tage overtøj/tøj/sko på og af
- Tålmodige og rummelige voksne, hvor børnene oplever muligheden for at kunne få lov selv f.eks. i.f.t. selvhjulpenhed – understøtte, lade barnet vokse med opgaven.
- Give børnene små opgaver – fx ved at sætte tallerkner på rullebordet, dække bord og rydde op.