Automatisering - 6-9 år
- At skulle dække bord, tage af bordet, tømme opvaskemaskine
- At pakke egen skoletaske
- At binde snørebånd og flette
- At kunne cykle
- At kunne årstider, ugedage og måneder
- At kunne sit eget skoleskema
Primært eksempler for forældre
- Faste morgen- og eftermiddagsrutiner
- At være guide for sine børn, når der skal laves madpakker, tages bad osv.
- At der er rækkefølge i tingene
- At børnene selv KAN
- Pak tasken sammen med børnene
- Husk tålmodighed - ting tager tid - og sviner måske lidt
- Lær at tømme en opvaskemaskine (accepter at der kan ryge et glas, vis helt lavpraktisk, hvordan man gør)
- Kig på årstiderne - lær dit barn at tage stilling - hvad skal vi have på af tøj i dag og hvorfor gir det mening
- Sætte sko på plads, jakke på plads, tømme skoletaske for gammel madpakke, sætte ud i køkkenet, tage våde håndklæder og badetøj op af tasken så det ikke kommer til at lugte
- Cykle hjem fra SFO, være alene hjemme lidt, passe kæledyr, pakke taske ud, finde lektier frem og læse hver dag. Kigge på skema og ugeplan og pakke til næste dag. Øve sig i at huske svømmetøj, bøger til biblioteket, idrætstøj på bestemte dage. Om morgenen huske at pakke mad og drikke, cykle i skole.
Primært eksempler for fagfolk
-
Gentagelser af de faglige ting (grundlæggende dansk og mat. faglige ting øves og leges ind).
-
Eleverne ved, hvad læringsmålene er og kender tegnene på, at de er automatiseret.
-
Få internaliseret "teaterringning"
-
Arbejde med ”rent bord" - mellem forskellige lektioner skal alt være pakket væk. Borde og reoler skal altid være ryddet op. Holde orden i penalhus, skoletaske, madpakke i køleskab, snøre snørebånd osv.
-
Kende klokken, Kalender, tabeller, Alfabetet, de 120/360 mest almindelige ord.
-
Dagligdagen er præget af faste rutiner, struktur, forudsigelighed (omkring f.eks.ro i klassen, læsebånd, madpakker, biblioteksbesøg, skift i løbet af dagen, fødselsdage, m.m.)
• sige godmorgen til dem du møder
Det kan være morgenrutiner som at:• når du kommer ind tager du skoene af
• du går hen til din klasse og hænger tøj på knagen og sætter dine sko
• du sætter tasken ved din plads, hvis mor eller far er med, venter de ved din knag
• du sætter madkassen i køleskabet, mor eller far venter stadig
• gå ud til morgensang, hvis du har en sangbog så tag den med
• find din plads og find roen